lunes, 5 de marzo de 2012

Primàries: Si, No, NS/NC (III)

Gràfic de popularitat de Mitt Romney de TPM


Ens anem acostant al final de la cursa cap a la nominació del candidat republicà a la presidència dels EE.UU. Demà arriba el Súper Dimarts! Aques any estan en joc 10 estats que suposen 410 delegats a la Convenció Nacional Republicana, un 17,9% del total. 

Durant el mes de febrer ha passat una mica de tot. I m'alegra veure que el què ha passat no fa més que donar suport a allò que exposava en el meu anterior apunt sobre els perills de les primàries

Per si no heu seguit el tema, us faig un resum de les últimes votacions:
  • 30 de gener: Mitt Romney s'imposava a Florida.
  • 7 de febrer: Rick Santorum s'imposava a Minnesota, Missouri i Colorado.
  • 28 de febrer: Mitt Romney guanyava a Michigan i Arizona.
El més interessant, però, no són els resultats en sí. A Florida, Romney va haver d'utilitzar 15 milions de dòlars per contractar 13.000 anuncis televisius, mentre el segon candidat millor posicionat (en aquesta ocasió Newt Gingrich) feia una despesa de "només" 3 milions de dólars. I encara hi ha una dada més increïble: de tots els anuncis patrocinats per Romney, només un d'ells era un missatge positiu sobre el propi candidat i ni tan sols es va emetre en anglès sino en castellà, ja que anava dirigit a la comunitat hispana. La resta, atacava a Gingrich. Conseqüències:

  • Els anuncis proclamant la maldat de Gingrich van suposar un 68% del total.
  • Els anuncis proclamant la maldat de Romney van suposar un 23% del total.
  • Els anuncis proclamant la bondat de Gingrich van supoa un 9% del total.
  • Els anuncis proclamant la bondat de Romney van suposar un 0.1% del total!!!!
I resultat: mentre l'any 2008 es van registrar 1,95 milions de vots a les primàries republicanes, aquesta vegada s'han registrat 1,65 milions de vots, un descens del 15%! I és que una campanya en la que el ¡91%! dels anuncis són negatius, per força ha de desmobilitzar fins i tot a l'electorat propi, que és el d'unes primàries.

I, encara pitjor pels interessos del Partit Republicà, aquesta campanya més centrada en el desprestigi del contrincant que en fer propostes o aclarir el programa propi està comportant que, en aquest moment, un 40% de la població es mostri obertament desfavorable a Mitt Romney mentre només un 27% de la població l'aprova (dades de TPM a 5 de març de 2012). Tot aixó mentre la popularitat d'Obama segueix una clara progressió positiva gràcies a les bones dades de l'economia americana dels últims mesos.

Veurem què passa demà, però si Romney no aconsegueix enterrar els seus contrincants i la campanya no millora en qualitat de continguts, haurem tingut unes primàries molt entretingudes però les presidencials de novembre gairebé no caldrà ni celebrar-les.


Anna-Belén Avilés

No hay comentarios:

Publicar un comentario